Disney vil lave japansk anime
Nyheder
Roald
7. marts 2008
En japansk udgave af 'Lilo & Stitch' er et af de tiltag Disney er i færd med at søsætte i en animeret offensiv mod det japanske TV-marked.
En japansk udgave af 'Lilo & Stitch' er et af de tiltag Disney er i færd med at søsætte i en animeret offensiv mod det japanske TV-marked.
[585,350]
Disney har et godt tag i det japanske marked, og efter åbningen af Tokyo Disneyland i 1983, er Disney blevet et nationalt anerkendt og respekteret brand. Men Disney Channel har gennem mange år kæmpet en håbløs kamp mod den særlige, japanske animationsform, "anime", der har sine rødder i manga'en. Denne kunstform dominerer animations-branchen i Japan og Disney Channel har haft mere end svært ved at opnå de ønskede seertal.
[586,250]Toei Animation's 'Dragonball Z'.
Nu tager Disney konsekvensen og smæder lænker med flere af japans førende anime-huse. For eksempel slår Disney sig sammen med animations-producenten Toei Animation Co Ltd, der har skabt 'Dragonball Z', for at skabe en ny computer-animeret serie, kaldet 'Robodz', til Disney Channel om en robot's mangfoldige eventyr. Serien vil blive sendt allerede i år.
[587,250]'Lilo & Stitch'.
Også en miniudgave af 2002-filmen 'Lilo & Stitch' vil blive sendt i luften i samarbejde med det japanske anime-selskab, Madhouse Co. Denne gang vil Lilo og Stitch ikke udfolde sig i deres vante omgivelse på Hawaii, men derimod på en lille ø, lidt syd for Japan.
Og sammen med Jinni's Animation Studios vil Disney Channel få en kort animeret komedie om figuren Roselle's eventyr på en fremmed planet i nær fremtid.
En talskvinde fra Walt Disney Japan udtaler: "Japan er et vigtigt marked for Disney, og har en kæmpe fan-skare, især fordi vi har et Disney-resort her."
Disney's øverste chef, Bob Iger's mission om at satse globalt i disse år, har tidligere ført til storindkøb i Indien og Kina, og det lader til at Disney nu vil forsøge at gøre et indhug i den 12 mia. kroner store japanske anime-industri ved disse nye tiltag. Disney Channel Japan når ud til 3,5 mio. hustande, og er en del af Disney Channels asiatiske sendeflade, der når ud til 380 mio. hustande inklusiv Indien og Australien.
Kilde: The Guardian
Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.