Disney vil underholde mellemøsten

Nyheder
The Walt Disney Company fortsætter deres udvidelse af underholdnings-emperiet. Biografgængere i mange arabiske lande kan snart se frem til Disney-film skræddersyet til mellemøsten.
The Walt Disney Company fortsætter deres udvidelse af underholdnings-emperiet. Biografgængere i mange arabiske lande kan snart se frem til Disney-film skræddersyet til mellemøsten.
 
 
Disney har netop taget hul på en ny face i ledelsens ønske om at stå endnu stærkere udenfor Europa og USA, med en aftale om at producere og distribuere målrettede film i mellemøsten.
Disney skal efter planen lave mindst fire film over de næste tre år. Film der både skal produceres i de arabiske lande, have lokale filmhold og bruge lokale skuespillere.
 
Hvor mange for få år siden ville have svært ved at forestille sig et samarbejde mellem ærkeamerikanske Disney og de arabiske lande, er tonen nu blevet en ganske anden.
Disney har haft en voksende succes i dette område med film som High School Musical og Pirates of the Caribbean. Og chefen for Walt Disney Studios International Productions, Jason Reed, er også yderst optimistisk omkring fremtiden:
 
Især Disney's High School Musical-film har vundet genklang hos teenagerne
og børnefamilierne i de arabiske lande.
 
"Jeg tror egenlig, at der er et stærkt bånd mellem familietraditionerne i dette område og Disneys familieorienterede brand," siger Jason Reed.
"Vil vil gå ud og prøve at lave film der kan vises for familier helt fra nordafrika og til golf-landene."
 
Jason Reed forudser, at Disney primært vil satse på lande som Marokko, Egypten, Libanon og Jordan såvel som Kuwait og Qatar. Og netop disse lande må være eftertragtede for Disney, eftersom 70% af den arabisk talende del af befolkningen vil være under 30 år i 2012.
 
Disney-studierne har hyret den libanesiske instruktør, Chadi Zeneddine, til at lave den første film der får titlen The Last Storyteller (et live-action familie-eventyr).
 
Falling From Earth (2007) af Chadi Zeneddine. Filmen blev bl.a. vist på dette
års NatFilmFestival.
 
Disney har tidligere meldt ud, at de vil satse hårdt på fx den voldsomt voksende biografindustri i Indien (hvor halvdelen af alle verdens biografbilletter bliver solgt). Men Disney er ikke de eneste på markedet. Både Sony og News Corporation, der bl.a. ejer Fox, har produceret time-lange, episke Bollywood-film (Indiens svar på Hollywood).
 
Men ifølge Jason Reed har Disney en kæmpe fordel i forhold til rivalerne.
"Vi har nu en gigantisk erfaring fra Pirates-filmene, Narnia og High School Musical om hvordan vi spreder franchiset ud til fx merchandise, tv, animation, spil og måske endda forlystelsesparker. Så på den måde har vi altid det største afkast på film i vores branche," fortæller Reed.
 
The Magic Gourd fra 2007 blev Disneys første lokal-
producerede biograffilm i Kina der opnåede stor
succes.
 
Udover mellemøsten har Disney også travlt i Kina, hvor de har produceret flere hit-film som fx The Magic Gourd og næste års Touch of the Panda. Og i syd- og mellemamerika skal High School Musical på teaterturné både i Brazilien, Argentina og Mexico.
 
Kilde: ft.com

Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.
Læs også

Disney giver DR lov til at redigere i film

Disney har aldrig før givet andre lov til at redigere i deres film. Ved brug af alternative metoder fik en ivrig DR-producent grønt lys fra selskabet.

Disney's actionhelt i Bollywood

En nyt storladent eventyr sætter Disney-studierne på det indiske filmkort. Zokkomon er "Bollywood"-filmen Disney ikke kommer til at vise her i Europa. Se traileren her.

Trailer til kinesisk High School Musical

Disney's teensucces High School Musical har gået sin sejrsgang over hele kloden. Og efter tre amerikanske film har Disney nu lavet en kinesisk version. Se traileren her.

Kina får deres egen 'High School Musical'

TV- og film-fænomenet 'High Schol Musical' skal nu indspilles i en kinesisk version.

2011: Det Magiske År

Af uvisse årsager har The Walt Disney Company en usædvanligt lang række initiativer der alle bliver søsat i 2011. Disneys egne folk snakker internt om, at netop dette år bliver helt særlig magisk.

Disney indtager Indien

Disney satser massivt på det voksende marked i Indien.