En butik skal ikke bare være en butik. Det mener Disney, der netop er gået i gang med at ombygge en stor del af deres Disney Stores fra almindelige indkøbslokaler til hvad der bedst kan betegnes som forlystelsesparker i miniatureformat.
Der findes over 1.000 Disney-butikker i verden, hvoraf de 335 er beliggende i nordamerika. Og efter Disney sidste år
tilbagekøbte butikkerne i USA har mange af dem måtte lukke på grund af svigtende omsætning. Men til gengæld får de resterende butikker nu ekstra opmærksomhed fra Disney's ledelse. Disney Store-kæden skal nemlig gennemgå en større revolution, der skal gøre detailbutikkerne til et oplevelsesmekka med små forlystelser og interaktive miljøer.
Disney's største aktionær, Apple-chefen Steve Jobs, aflagde nemlig Disney Parks & Resorts (afdelingen der er ansvarlig for samtlige Disney-ejede butikker i verden) et besøg, hvor han luftede nogle store idéer.
Med udgangspunkt i Apple Stores fik Steve Jobs overtalt Disney-cheferne til at gøre en almindelig shoppingtur til "dagens oplevelse" for de amerikanske forbrugere. Disney's butikker skal fremover have mere plads og mere underholdning.
Blandt de nye banebrydende tiltag er fx store trykfølsomme skærme formede som træer, hvor de besøgende kan vælge musikken i butikken, tegnefilm på skærmene i lokalerne og booke Disney-rejser til enten resorts eller krydstogtskibe. Butikkerne bliver også forsynet med mini tv-studier, hvor teenagere kan agere popstjerner foran et grønt lærred, hvor de efterfølgende selv kan vælge baggrunde til deres egen musikvideo. Der bliver også mulighed for designe sit eget legetøj, prøve karusseller, rutsjebaner og se 3D-tegnefilm i biografsale med sækkestole og bløde gulvtæpper.
Her inspicerer Disney-medarbejdere en "prøve-butik", der er en tro kopi af en Disney
Store. Ved at bygge en slags dummy Disney Store, kan medarbejdere og designere
afprøve og ændre alle detaljer og look inden den rigtige butik skal åbnes op for
offentligheden.
En af de store ligheder mellem Apple Stores og de nye opgraderede Disney Stores bliver Disney's "Magic Points" der minder umiskendeligt om Apple's "Genius Bar", hvor du altid kan få kvalificeret råd og vejledning om alle Apple-produkter. Men i de kommende super-Disney-butikker kan du i Magic Points ikke kun bestille eller returnere varer, men du kan også købe aktier i The Walt Disney Company, bestille billetter til Disney's teaterstykker, tilmelde dig auditions og casting til film og tv eller søge job i Disneyland og Walt Disney World. Det er også i Magic Point at du kan få eksklusive nyheder om kommende film, foredrag, tilbud og rejser.
De nye Disney-butikker formodes at åbne til sommer og vil formentlig finde vej til de største europæiske Disney-butikker i 2011.