Hvem Snørede Roger Rabbit?

Baggrund
Hvem Snørede Roger Rabbit? blev en film, der gjorde at Disney-studierne begyndte at få succes igen.
Hvem Snørede Roger Rabbit? blev en film, der gjorde at Disney-studierne begyndte at få succes igen.
 
FACTS:
Produktionsår: 1988
Premieredato: DK: 16. december 1988 - USA: 22. juni 1988
Instruktør: Robert Zemeckis
Selskab: Touchstone Pictures
Biografindtægt: Liste over indtægter på samtlige Disney- og Pixar-film
 
Walt Disney Pictures købte rettighederne til Gary K. Wolf's roman Who Censored Roger Rabbit?, kort efter den var blevet udgivet i 1981. Ron W. Miller, der på daværende tidspunkt var formand for The Walt Disney Company, så bogen som en perfekt mulighed for at lave et blockbusterhit.
Jeffrey Price og Peter S. Seaman blev hyret til at skrive nogle udkast til manuskriptet.
Robert Zemeckis tilbød sig som instruktør på filmen i 1982, men hans tidligere film I Wanna Hold Your Hand og Used Cars, der begge var box office flops gjorde at Disney ikke interesseret i at bruge ham.
Der kom nyt liv i projektet i 1985 da Michael Eisner var blevet formand for Disney, og Amblin Entertainment som bestod af Steven Spielberg, Frank Marshall og Kathleen Kennedy, blev kontaktet for at producere filmen sammen med Disney.
Det oprindelige budget var forventet på 50 mio $, hvilket Disney følte var for dyrt. Filmen fik endelig grønt lys, da budgettet var kommet ned på cirka 29 mio $, som på det tidspunkt stadig gjorde det til den dyreste tegnefilm, der nogensinde havde fået grønt lys.
 
Disney-chefen Jeffrey Katzenberg mente, at kombinationen af live-action og animation ville redde animations afdelingen ved Disney, der på daværende tidspunkt var på kanten til at lukke.
Spielberg's overbevisningsevner gjorde at Hvem Snørede Roger Rabbit blev et sjældent samarbejde mellem studier som Disney, Warner Bros, Paramount Pictures, MGM, Universal Studios, 20th Century Fox, for alle disse studier gav Disney lov til at låne deres karakterer og lade dem blive vist i filmen. Udover denne aftale, var Warner Bros og de andre studiere ikke involveret i produktionen af Roger Rabbit. Desværre var Spielberg ikke i stand til at erhverve sig rettighederne til at bruge karakter som Skipper Skræk, Tom og Jerry, eller nogle af de mange Terrytoons (med undtagelse af Mighty Mouse og Heckle & Jeckle) på grund af usikre oversager fra deres respektive ejere.
Terry Gilliam, kendt fra Monty Python, fik tilbudet om at instruere, men han fandt projektet for teknisk udfordrende. Så Robert Zemeckis fik lov til at instruere filmen i 1985, efter at han havde haft succes med Romancing the Stone og Back to the Future. Richard Williams blev hyret til at lede animationsdelen.
Tidlige skitser af Jessica Rabbit.
 
Jeffrey Price og Peter S. Seaman blev bragt om bord for at fortsætte med at skrive manuskriptet, efter at Spielberg og Zemeckis var blevet ansat på filmen. 
Under skabelsen af historien var Robert Zemeckis allerede klar over hvad han ville have ved de nye animerede karakter, som Roger Rabbit og Baby Herman. Han ville have at de skulle være en kombination af teknikken fra Walt Disney, de interessante Looney Tunes karakter fra Warner Bros og have humorne fra Tex Avery, der er blevet mest kendt for sit arbejde ved MGM.
Plottet med 'the Red Car' i filmen, er baseret på noget, der skete i virkeligheden. I løbet af 1940'erne i Los Angeles, gik flere bil og dæk virksomheder sammen om at få Pacific Electric Railway bragt ud af markedet. Der hvor motorvejen er i Los Angeles, er det sted hvor den the Red Car plejede at være.
Under skriveprocessen blev Price og Seaman i tvivl om hvem der skulle være filmens skurk. De skrev udgaver af manuset, hvor både Jessica Rabbit og Baby Herman var udtænkt som skurke, men de gjorde deres endelige beslutning med en helt ny karakter, nemlig Dommeren. Dommeren skulle have haft en animeret grib siddende på skulderen, men ideen blev droppet på grund af tekniske udfordringer. 
Før den endelige titel Who Framed Roger Rabbit, blev der udarbejdet titler som Dead Toons Don't Pay Bills, The Toontown Trial og Eddie Goes To Toontown.
Instruktør Robert Zemeckis, sammen med forfatterne Jeffrey Price
og Peter Seaman, under et historie-møde.
 
En af de største udfordringer under produktionen af filmen, var hvordan man fik tegnefilmsfigurene til at flytte rundt på virkelige rekvisitter under filmen. Dette blev i sidste ende gjort på to forskellige måder. Visse rekvisitter, heriblandt Baby Herman's cigar og tallerkenerne som Roger Rabbit smadrer i sit hovedet, blev flyttet på selve settet via mekaniske robotarme, som flyttede objekterne på nøjagtig den måde som filmfolkene ønskede det.
Men animatorene ønskede ikke at bruge robotarme til det hele, for det ville bare gøre at de animerede karakters bevægelser ville blive for mekaniske, så en anden teknik var ved at bruge dukkeførere. Dette ses tydeligts i 'Ink & Paint club'-scenen. Cocktail shakeren, drinkglassene og viskestykket, som skal forestille at blive styret af blæksprutte-bartender, blev i virkeligheden kontrolleret af dukkeførere oven over kulissen, mens bakkerne der bæres af pingvintjener var på pinde som blev kontrolleret nedenunder kulissen.
 
En anden stor udfordring var at få det til at se ud som om at skuespillerne kiggede på de animerede karakter, og ikke bare kiggede ud i luften. Til dette så Bob Hoskins på sin datter, når hun talte med sin fantasiven. Skuespillerne kom også på et lille mime-kursus, for at lære hvordan man holdte og tog fat om noget tungt selvom der ikke var noget.
Under optagelserne af filmen blev der altid lavet en prøve-optagelse, hvor skuespilllerne lavede scenerne sammen med nogle gummidukker af de animerede figurer, som var i fuld størrelse. Bagefter optog de den sammen scene igen, uden dukkerne, hvorefter at skuespillerne blev tjekket for om øjnelinierne var de samme, som da de lavede scenen med dukkerne.
Skuespillerne der lavede stemmerne til de animerede karakter, var til stede under optagelserne omme bag ved kameraet for at give live-action-skuespillerne noget modspil. Charles Fleischer, der lavede stemmen til Roger Rabbit var med under optagelserne, iført et Roger Rabbit-kostume.
The Voice-Actors on set
Her ses nogle af stemme-skuespillerne under optagelserne.
Iblandt dem kan man se Charles Fleischer iført sit Roger Rabbit-kostume.
 
Animation's instruktør Richard Williams indrømte, at han var "åben foragter over for Disney" og at han nægtede at arbejde i Los Angeles. Så en del af animations produktionen blev flyttet over til Elstree Studios i Hertfordshire, England.
Blandt de ledende animator var der Dale Baer, James Baxter, Andreas Deja, Phil Nibbelink, Simon Wells og Nik Ranieri. Animations produktionen, der blev ledet af associate producer Don Hahn, blev delt mellem Richard Williams' studie i London og et studie i Los Angeles, styret af Dale Baer.
Produktions budgettet fortsatte med at stige, og optagelserne af live-actionen tog længere tid end forventet. Da budgettet kom op på 40 mio. dollars havde Michael Eisner mest af alt lyst til at trække stikket ud, men Jeffrey Katzenberg talte ham fra det. Trods det stigende budget, kom Disney fremad i produktion, fordi studiet var meget begejstret for at arbejde med Steven Spielberg.
Animator Russell Hall, arbejder på Jessica Rabbit, i England.
Billedet er fra 1988.
 
Efter at have optaget alle live-action scenerne så Richard Williams og Robert Zemeckis hele filmen igemmen og snakkede om hvor de animerede karakter skulle være henne i hver enkelt scene. Når dette var gjort, blev oplysningerne givet videre til animatorene, som tegne de animerede figure på en lidt anderledes måde. Til animationen blev hvert live-action frame lavet om til et fotografi, i sort/hvid, og så blev hvert, af animationens frames, tegnet oven på hvert fotografi.
Robotarmene, der under optagelserne var blevet brugt til at flytte rundt på genstande, blev i post-produktionen fjernet af animatorene. Hemmeligheden bag dette er at animatorene lavede animation oven på robotarmene, så man på den måde fik det til at se ud som at det var figurene selv, og ikke bare mekaniske arme, der holdte om tingene.
Når animation var færdig blev den ført over på cells og farvelagt. Det har normalt været her, at kombinationerne af live-action og tegnefilm stoppede, men på denne her film gik man et skridt videre.
Animationen blev sendt til George Lucas' firma Industrial Light & Magic (ILM), og her blev der lagt den sidste hånd på animationen. Det var nemlig her at animation fik tilføjet skygger og glanslys, lag på lag, og til sidst sat sammen for at give figurene et tredimensionelt udseende. Det var også ved ILM at filmskaberne brugte blue screen til delen med Toontown.
Post-produktionen varede i et år, og i denne periode arbejde ILM på at give animationen de sidste kroner på værket.
Et før/efter billede, hvor det nederste viser Bob Hoskins foran en blue screen,
og det øverste viser det færdige resultat med animation.
 
Michael Eisner, der var formand for The Walt Disney Company på daværende tidspunkt, klagede over at Hvem Snørede Roger Rabbit? var for vovet på grund af den fremtrædende seksualitet i filmen. Eisner og Zemeckis diskuterede hvorvidt de seksuelle elementer skulle være i filmen, men da Zemeckis havde det sidste ord nægtede han at foretage ændringer. Jeffrey Katzenberg mente, at det så ville være bedre at udgive filmen under Touchstone Pictures i stedet for det traditionelle Walt Disney Pictures.
Hvem Snørede Roger Rabbit? fik premiere den 22. juni 1988 i Amerika, og indtjente 11 mio. $ i løbet af sin åbningsweekend. I hele Nordamerika fik filmen 156 mio. $ hjem og på verdensplan blev det til 329 mio. $. På tidspunktet for premieren, var Hvem Snørede Roger Rabbit? den 20. højeste indtjenende film nogensinde. Filmen var også den næsthøjeste indtjenende film i 1988, kun bag Rain Man.
 
Filmen vandt Oscars for Bedste lydredigering, Bedste visuelle effekter og Bedste klipning. Endvidere var Roger Rabbit nomineret til Oscars for Bedste lyd, Bedste fotografering og Bedste scenografi. Richard Williams fik en Special Achievement Award for sit arbejde på filmens animationsdel, da det var første gang man så Mickey Mouse, Snurre Snup, Droopy Dog, Betty Boop, og Søren Spætte i en og samme film.
Hvem Snørede Roger Rabbit? vandt Saturn Award for Bedste Fantasy Film, samt Bedste instruktion og Special Visual Effects. 
Filmen blev nomineret til fire kategorier på den 42. British Academy Film Awards og vandt en pris for sine visuelle effekter. Roger Rabbit blev endvidere nomineret til Golden Globe for bedste film (musical eller komedie), mens Hoskins også var nomineret for sin præstation.
 
Klippet nedenunder viser Richard Williams modtage sin Special Award, med intro af Robin Williams og stemmen bag Roger Rabbit, Charles Fleischer.
 
Medvirkende (mennesker):
Bob Hoskins : Eddie Valiant
Christopher Lloyd : Dommeren
Joanna Cassidy : Dolores
Stubby Kaye : Marvin Acme
Alan Tilvern : R.K. Maroon
Richard LeParmentier : Lt. Santino
Joel Silver : Raoul
Paul Springer : Augie
Richard Ridings : Angelo
Danny Capri : Dreng
Christopher Hollosy : Dreng
John-Paul Sipla : Dreng
Eric B. Sindon : Postbud
Ed Herlihy : Nyhedsoplæser
Medvirkende (stemmer):
Charles Fleischer : Roger Rabbit, Taxien Benny, Væsel Greasy, Væsel Psycho
Kathleen Turner : Jessica Rabbit
Amy Irving : Jessica Rabbit (sang)
Lou Hirsch : Baby Herman (voksen-stemme)
April Winchell : Mrs. Herman, Baby Herman (baby-stemme)
Wayne Allwine : Mickey Mouse
Russi Taylor : Minnie Mouse, Fugle
Tony Anselmo : Anders And
Tony Pope : Fedtmule, Ulv
Richard Williams : Droopy
Cherry Davis : Søren Spætte
Mel Blanc : Snurre Snup, Daffy And, Sylvester, Pip, Pelle Gris
Joe Alaskey : Onkel Hans, Foghorn Leghorn
Frank Sinatra : Det syngende sværd
Mae Questel : Betty Boop
Pat Buttram : Pistolkugle
Jim Cummings : Pistolkugle
Jim Gallant : Pistolkugle
Frank Welker : Dumbo
Peter Westy : Pinocchio
Mary T. Radford : Foldhest
Morgan Deare : Gorilla
Fred Newman : Væsel Stupid
David L. Lander : Væsel Smart Ass
June Foray : Væsel Wheezy, Lena Hyæne

Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.
Læs også

Mesterdetektiven Basil Mus

Mesterdetektiven Basil Mus, den 26. lange tegnefilm fra Disney, var en tegnefilm der på mange måder var med til at få Disney tilbage på sporet efter en række år uden den helt store succes.

Mary Poppins

Med de succesfulde sange, den banebrydende teknik, og de gode skuespillere er Mary Poppins gået hen og blevet en af Walt Disney's største triumfer. Men vejen til succes var lang, og produktionen af filmen til tider problematisk.

Dumbo

Walt Disneys 4. klassiker, Dumbo, var en lille billig film, der var med til at redde Disney-studierne da det var ved at få problemer med økonomien.

Der er stadig gang i troldmandens værksted

Forleden var der premiere på Disneys animerede spillefilm nr. 50, og det har givet Informations filmredaktør, Christian Monggaard, anledning til nogle overvejelser over sin egen barndom, filmenes tidløse, kunstneriske kvaliteter og Disneys kulturhistoriske betydning. Læs hele hans historie her.

Tarzan på vej i 3D

Det var i 1999 at Disney lavede klassikeren om Tarzan og efterfulgte den med en 2'er samt en serie til TV. I denne måned bliver filmen genudgivet på DVD. Men Disney er ikke de eneste der vil have en bid af Tarzan-kagen. Constantin Films har købt rettighederne til alle 'Tarzan' romaner og vil lave en ny animationsfilm - i 3D.

DEN KOMPLETTE LISTE: Walt Disney's animerede klassikere

Snehvide, Dumbo, Fantasia, Peter Pan, Den Lille Havfrue, Løvernes Konge, Tarzan, Prinsessen og Frøen. De er alle uforglemmelige Disney-klassikere. Og her kan du se den samlede kanon over alle Disney's animerede biograffilm helt tilbage fra 1937 hvor det hele begyndte.