Skatteplaneten

Baggrund
Med Disney's 42. klassiker, Skatteplaneten, forsøgte Disney at tage en klassisk roman og få den at foregå i det ydre rum.
Med Disney's 42. klassiker, Skatteplaneten, forsøgte Disney at tage en klassisk roman og få den at foregå i det ydre rum.
 
 
FACTS:
Produktionsår: 2002
Premieredato: DK: 29. november 2002 - USA: 27. november 2002
Instruktør: Ron Clements & John Musker
Selskab: Walt Disney Animation Studios
Biografindtægt: Liste over indtægter på samtlige Disney- og Pixar-film
 
Konceptet til Skatteplaneten (som er baseret på Robert Louis Stevenson's roman Skatteøen) blev oprindeligt opfundet af Ron Clements i 1985 under et møde, hvor han og John Musker også arbejdede på Den lille Havfrue. Men Jeffrey Katzenberg, som var chef for Walt Disney Studios på det tidspunkt, var ikke interesseret i ideen. Da Musker og Clements ønskede at være i stand til at flytte kameraet rundt ligesom Steven Spielberg og James Cameron, følte de at det var udemærket at lægge ideen på hylden, da teknologien endnu ikke var udviklet nok til en Disney-film af den slags.
Musker og Clements begyndte produktionen på filmen i 1997, lige efter af have færdiggjort Herkules.
Animation til filmen begyndte i 2000 med ca 350 folk arbejdende på filmen.
 
Clements ønskede at skabe et rumunivers, der var varmt og havde mere liv end man normalt ville tænke i en science fiction film, i modsætning til den rustfri stål, blå røg der kommer fra den inderlige tungt pipe lastet behandling af science fiction.
For at gøre filmen mere sjov skabte de flere spændende actionscener, og fordi de mente at karakterer med rumdragter og hjelme ville fjerne alt romantikken, skabte folkene der arbejdede på filmen begrebet 'Etherium', et ydre rum fyldt med atmosfære.
 
Flere ændringer blev foretaget sent i produktionen af filmen. Filmens indledning var oprindeligt udtænkt til at have Jim Hawkins som voksen, der fortæller historien om Kaptajn Flints i første person. Men folkene på filmen anså dette for at være for mørkt og følte, at der manglede inddragelse af karakter.
Mandskabet havde også intentioner om at filmen skulle indholde en sekvens med Jim, der arbejder på sin solarsurfer og snakker med et alienbarn, som skulle vise Jims mere følsomme side. Men fordi man valgte at starte filmen med Jim, der flyver på sin solarsurfer, valgte man at fjerne sekvensen. 
 
John Musker og Ron Clements.
 
Forfatter Rob Edwards erklærede, at det var ekstremt udfordrende at tage en klassisk roman og få den til at foregå i det ydre rum. Ret tidligt i produktionen fjernede filmskaberne også en del science fiction elementer, her i blandt ting som metalrumskibe.
Ideen med at lade filmen forgå i det ydre rum var at gøre historien lige så moderne og spændende for nutidens børn, som bogen var for børn dengang bogen blev udgivet i 1883.

Med hensyn til at tilpasse figurerne fra bogen til filmen, nævnte Ron Clements, at Jim Hawkins i bogen var en meget smart og meget dygtig knægt, men i filmen de ønskede at gøre Jim til en urolig knægt, som ikke rigtig vidste hvem han var og samtidig bevare de førnævnte egenskaber fra den oprindelige karakter.
De vejledende karakter for Jim Hawkins i romanen var Squire Trelawney og Dr. Livesey, som John Musker beskrev som to karakter hvor den ene var mere komisk, og den anden var meget præcis om tingene, disse to figurer blev smeltet sammen til Dr. Doppler.
Selv om far-og-søn forholdet mellem Jim Hawkins og John Silver var i nogen grad til stede i bogen, ønskede Clements at understrege det mere i filmen.
 
Animation af Jim Hawkings og John Silver.
 
Imens man designede Skatteplaneten, arbejdede mandskabet under en regel, som de kaldte "70/30 Law", som betød at filmens udseende skulle være 70% traditionelt og 30% sci-fi. Skatteplaneten's udseende var baseret på en stilart fremsat af illustratorer som fx. Howard Pyle og N.C. Wyeth, hvis illustrationer blev beskrevet af filmholdet for at være "klassiske eventyrbogsillustrationer," der havde en malerisk følelse over sig, og som bliver beroliget af de varme farve.
Animatorerne tog Deep Canvas, en teknik som de oprindeligt havde udviklet til Tarzan, og kom op med en proces, som de kaldte "Virtual Sets" hvori de skabte hele 360 graders sæts, før de begyndte at iscenesætte scener. De kombinerede denne proces med håndtegnede karakter for at opnå hvad de kaldte 'et malet billede med dyb perception' og gjorde at filmholdet kunne placere et kamera, hvor som helst på settet og manøvre det som om det var en live-action film.
For at teste hvordan en computer-genereret kropsdel (især John Silvers cyborg arm) ville se ud sammen med en traditionelt animeret karakter, tog filmfolkene et klip med Kaptajn Klo fra Peter Pan og erstattede hans arm med en cyborg arm.
 
Animatorerne brugte også marionetdukker, små statuer af karaktererne i filmen, som referencer gennem hele produktionsprocessen. Den første Disney-film til at bruge modeller var Pinocchio, og dette banede vejen til dannelsen af ​​en hel afdeling helliget til karakter-modeller.
Ledende animator på John Silver, Glen Keane, bemærkede at modellerne ikke bare skulle være som legetøjsfigure i en butik, men snarere noget som fortalte om figurens personlighed og at marionetdukkerne skulle hjælpe og inspirere skuespillerne til at finde ud af, hvordan de skulle portrættere deres roller. 
Model af John Silver.
 
"70/30 Law" var ikke kun anvendt på det visuelle design til filmen, men også på lydeffekterne og musikken. Lyddesigner Dane Davis og hans team gennemsøgte hobbybutikker og junkbutikker efter antikke træk-op legetøj og gamle rotationsmekanismer med henblik på at skabe lydeffekter til John Silver. Holdet lavede nogle eksperimenter med at bruge lyde i dialoger, især ved robotten B.E.N., men til sidst valgte de at holde sig til Martin Short's naturlige stemme. Fordi alt hvad de forsøgte endte med at påvirke Short's komik, hvilket var noget i de ikke ønskede at gøre.
 
Skatteplaneten er ikke en musical, men til trods for det skrev John Rzeznik (kendt frra gruppen Goo Goo Dolls) og den britiske pop/rock-gruppe BBMak to popsange til filmen, nemlig I'm stille here og Always Know Where You Are. Begge sange blev skrevet og fremført af John Rzeznik i filmen, men BBMak indspillede Always Know Where You Are til soundtracket.
Underlægningsmusikken er komponeret af James Newton Howard, der syntes at resultatet bar præg af Korngold and Tiomkin's arbejde. James Newton Howard's musik er blevet beskrevet som en blanding af moderne musik i ånden af Star Wars og keltisk musik. Skotske violinist Alasdair Fraser er i øvrigt krediteret som co-komponist på nummeret Silver Leaves, som kan høres på filmens soundtrack. 
James Newton Howard.
 
Skatteplaneten havde verdenspremiere ved Cinerama Dome i Hollywood den 17. november 2002, men inden da blev filmen vist i Paris den 6. november 2002.
Anmelderne var enige om at visuelt var filmen god, men historien var ikke stærk nok.
Filmen blev et box office flop, fra USA og Canada blev det til en indtjening på kun 38 millioner dollars, og på verdensplan blev det til 110 mio. dollars, med et budget på 140 mio. dollars. En grund til at det gik dårligt med indtjeningen menes at være fordi, at film som Harry Potter og hemmelighedernes kammer og Ringenes Herre - De to Tårne var i biograferne, samtidig med Skatteplaneten.
 
Skatteplaneten var nomineret en Oscar for Bedste animerede film, men prisen gik Chihiro og heksene.
Endvidere var filmen nomineret til syv priser ved Annie Awards, og en Saturn Award for Bedste animerede film.
Den eneste pris, som det er lykkedes filmen at trække i land, var en Golden Reel Award for Bedste lydredigering i en animeret film.
21737 bytes
Tidligere Disney-chef Dick Cook og Martin Short til premieren på 'Skatteplaneten'.

Nedenunder ses sangen I'm still here på original engelsk.
 
Originale stemmer
Joseph Gordon-Levitt : Jim Hawkings
Austin Majors : Jim Hawkings som barn
Brian Murray : John Silver
David Hyde Pierce : Dr. Dilbert Doppler
Emma Thompson : Kaptajn Amelia
Martin Short : B.E.N.
Laurie Metcalf : Sarah Hawkings
Michael Wincott : Scroop
Patrick McGoohan : Billy Bones
Roscoe Lee Browne : Mr. Arrow
Tony Jay : Fortælleren
Dane A. Davis : Morph
Corey Burton : Opus
 
Danske stemmer
Karl Bille : Jim Hawkins
Jarl Thiesgaard : Jim Hawkings som barn
Troels II Munk : John Silver
Lars Brygmann : Dr. Dilbert Doppler
Ellen Hillingsø : Kaptajn Amelia
Timm Vladimir : B.E.N.
Sofie Gråbøl : Sarah Hawkins
Jesper Christensen : Scroop
Ole Ernst : Billy Bones
Steen Springborg : Mr. Arrow
Frits Helmuth : Fortælleren
Peter Røschke : Opus

Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.
Læs også

Tarzan

Tarzan, den 37. klassiker, blev den sidste film som i dag er er del af Disneys 2. guldalder.

14 Disney-klassikere udgives som "Diamond Edition"

Disney Home Entertainment har annonceret de 14 Klassikere som vil udkomme som Diamond Edition på Blu-Ray og vil udkomme inden for de næste 7 år, 2 stk. pr. år ganske som i den gamle Platium Edition serie på DVD.

Tornerose

Tornerose, klassiker nr. 16, blev det sidste eventyr der blev produceret i samarbejde med Walt Disney.

Den Lille Havfrue

Den lille Havfrue, klassiker nr. 28, blev Disney-studiernes store comeback.

Aladdin

Aladdin, den 31. Disney klassiker, blev en af de mest sete film i biograferne i 1992.

Disneys identiske scener

I op til flere af Disney's klassiske tegnefilm kan man finde korte øjeblike og scener der ligner hinanden til forveksling.