Med godt tre måneder til den årlige Oscar-uddeling i Hollywood, er de store filmselskaber traditionen tro begyndt at køre deres bedste film i stilling til en gylden statuette. Og det gælder og Disney/Pixar der netop har udsendt den første Oscar-reklame for Toy Story 3.
Hele forsiden af den nyeste udgave af det amerikanske magasin Variety er dedikeret til (og betalt af) Disneys seneste Toy Story-film. Og der er naturlig forklaring på, hvorfor et filmselskab vælger at annoncere for en film der allerede HAR været vist i biograferne: Det er Oscar-tid!
Hvis en film skal have en chance for at vinde det prestigefyldte Oscar-statuette, skal filmakademiet først indstille den til en nominering. Derfor bruger de store filmselskaber enorme summer på at gøre medlemmerne af akademiet opmærksomme på netop deres film.
Men 'Toy Story 3' skal ikke blot køres i stilling til at vinde en Oscar for bedste animationsfilm (som 'Up' gjorde sidste år), den skal tværtimod også helst nomineres til bedste film, der er den vigtigste i Oscar-øjemed. Det lykkedes for 'Up' at blive nomineret i denne kategori sidste år men tabte til 'The Hurt Locker'.
Disney har realistiske forventninger om at Toy Story 3 kan blive både nomineret og måske endda vinde bedste film-Oscar'en. Som det er trykket i bunden af denne måneds Variety er Toy Story 3 den bedst anmeldte film i 2010 og den mest succesfulde animations i historien.
I de kommende uger og måneder vil Disney/Pixar intensivere deres kampagne om at sikre Oscars til deres guldæg af en film.