I en ny bog om udvikling og testing af gadgets og hi-tech produkter mener forfatterne, at Steve Jobs muligvis har brugt Disney/Pixar-filmen "De Utrolige" til at måle publikums reaktion på det produkt der senere ville blive til iPad'en.
Gav Pixar-filmen "De Utrolige" os et kig i krystalkuglen dengang i 2004? Det mener forfatterne Chris Noessel og Nathan Shedroff, der i bogen "Make It So - Learning from SciFi Interfaces" skriver om hvordan teknologivirksomheder afprøver nye produkter ved at placere dem i film og derefter se publikums reaktion.
Noessel og Shedroff har flere eksempler på hvordan gadgets i Hollywood-film har afgjort om produktet er endt med at blive produceret eller om det i stedet er blevet afblæst på grund af svage forbrugerreaktioner. Forfatterne fortæller, at hvis en biografgænger efter filmen synes at teknologien var for underlig eller urealistisk, kan det bruges af virksomhederne til at vurdere om forbrugerne vil være tilbøjelige til at købe det, hvis det kom på hylderne.
Et af bogens eksempler er iPad'en. I følge Noessel og Shedroff fik Apple's direktør Steve Job (som i øvrig er medlem af Disney's bestyrelse) placeret en animeret version af en iPad-lignende gadget i Pixar-filmen "De Utrolige". Efter en række biografpremierer i Los Angeles i 2004 blev der foretaget spørgeundersøgelser blandt publikum, hvor et af spørgsmålene lød "Hvordan vurderer du teknologien og de elektroniske gadgets i filmen?".
Tilsyneladende må publikum have svaret positivt, for seks år senere kunne man, ligesom hr. Utrolig, holde tablet-computeren i hånden og lege løs på den trykfølsomme skærm.