Disney tester film med hjerneelektroder

Nyheder
Disney tager nye metoder i brug, når deres produkter - herunder film - skal testes.
Disney tager nye metoder i brug, når deres produkter - herunder film - skal testes.


Denne artikel er venligst udlånt af Politiken.

I mange år har filmselskaber holdt sig til velafprøvede metoder, når de har skullet vurdere en ny films publikumsappel: testvisninger fulgt op af spørgeskemaer eller fokusgruppeinterview. 

Men nu er det nye tider. Det hippe ord i spådomsbranchen er ’biometri’, altså målinger af fysiske reaktioner.

Det kan være f.eks. øjenbevægelser, hjerterytme og hudtemperatur.

Disney Laboratorium
Et af de laboratorier, der måler netop de former for reaktioner, er Disney Media and Advertising Lab i Austin, Texas.

Laboratoriet og de omgivende bygninger er omhyggeligt skrællet for ordet ’Disney’, så det ikke forhåndspåvirker testpublikummet i bestemt retning.

LÆS OGSÅDisney: »Vi skaber noget, der virkelig eksisterer«

Den detalje er meget sigende. Tricket er nemlig at finde ud af, på videnskabelig vis, hvilke enkeltfaktorer der gør en audiovisuel oplevelse god eller dårlig. Alene ordet ’Disney’ ville kunne påvirke publikum i en bestemt retning.

Spørgeskemaer er usikre
Branchebladet Variety har i en serie artikler den forløbne uge taget pulsen på testmarkedet. Ikke overraskende er bagmændene bag de nye metoder optimister. De peger blandt andet på de usikkerhedsfaktorer, der er forbundet med de traditionelle undersøgelser.

»Hvis vi får en spørgeskemaundersøgelse, der siger, at noget er blevet rigtig godt eller rigtig dårligt modtaget, hvad gør vi så? Vi ved ikke, hvorfor det var godt eller dårligt«, siger Artie Bulgrin til bladet. Han er chef for analyse og research på tv-kanalen ESPN, der ejes af Disney-koncernen og derfor også har gavn af faciliteterne. 

»Det optimale ville være at forfine, teste og genteste produktet, uden at det præsenteres for offentligheden – det vil sige: Inden det går i luften«.

Forskere i sorte kitler
De muligheder har man altså på Disney Media and Advertising Lab. Som testpublikum har man lavet en pulje på 10.000 lokalbeboere, som udvælges, så de er repræsentative i forhold til den enkelte test.

En enkelt prøvevisning kan bestå af alt fra 64 til 300 deltagere. Det videnskabelige personale er ph.d.-uddannede forskere. Alle klædt i sorte kitler. For som laboratoriets leder, Duane Varan, sagde ved åbningen i 2008: 

»Hvis nogen skal sætte elektroder på dit hoved, må det gerne være en person, der fremstår tillidsvækkende«.

Overraskende resultater
Laboratoriet har blandt andet testet 3D-teknologier og målt forskellen på højopløste og almindeligt opløste skærmbilleder. Allerede nu har man opnået flere overraskende resultater. Blandt andet at størrelsen på skærmen eller lærredet ikke har den væsentlige betydning for oplevelsen, som man hidtil har troet.

Indtil for nylig har de nye biometriske teknologier især været brugt til at vurdere reklamefilm og tv-indslag. Men også sekvenser af spillefilm bliver vist for et prøvepublikum iført pulsmålere, særlige briller og optageudstyr, der kan registrere øjets bevægelser. 

»Man kan ikke argumentere mod de resultater, vi aflæser på en hjernescanner«, som det lyder fra Philip Carlsen fra det konkurrerende firma MindSign Neuromarketing i Californien. 

»Enten har man stimuleret hjernen, eller også har man ikke. Vi havner ikke længere i den situation, at noget i testpublikummet kommer med kommentarer bare for at fremstå som enig med andre i gruppen«.

Mindsket gysereffekt
For at få indtryk af, i hvilken grad almindelige filmmagerne kan bruge undersøgelserne, har Variety også udfrittet en fra den kreative branche, der målrettet har opsøgt den nye teknologi.

Drew Dowdle, medproducent på horrorfilmen ’The Poughkeepsie Tapes’, erkender, at målingerne gjorde ham klogere. Blandt andet viste det sig, at en gimmick med at få billederne til at se ældre ud ved at dræne dem for visse farver, mindskede gysereffekten. 

Han ser også muligheder i målinger af hjerneaktivitet, når det gælder klipning af en film.

Dowdle er dog ikke nyomvendt fundamentalist.

»Vi taler om at finjustere en film til perfektion baseret på hjerneaktivitetsmålinger, og jeg ved ikke, om jeg tror på den perfekte film. Men i de rette hænder kan man have gavn af den til at forstå, hvilken version af en bestemt scene der fungerer bedst hos publikum.

KILDE: Politiken


Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.
Læs også

Nu er det bekræftet: 'Tron 3' er på vej

Siden 'Tron: Legacy' ramte biograferne sidste år, har der været snak om, hvorvidt en tredje film bliver til noget eller ej. Nu kan Tron selv, Bruce Boxleitner, så udtale sig omkring filmen.

Disney gør klar til 'Tron 3'

Det er endnu uvist, hvorvidt 'Tron 3' egentlig bliver til noget, men for at være på den sikre side, har Disney allerede hyret en manuskriptforfatter til filmen, så der er et manus klar, hvis filmen får grønt lys.

Tredje 'Tron'-film er på vej

I de sidste par måneder har der været en del rygter omkring hvorvidt Disney-studierne vil lave endnu en film om hi-tech universet i Tron. Og nu lader det til at rygterne har talt sandt. En tredje 'Tron'-film er på vej.

Ny trailer til 'Tron Legacy'

Walt Disney Pictures har udsendt en ny biograftrailer til 'Tron Legacy', som er en fortsættelse til 80'er kultfilmen 'Tron'.

Nye billeder fra 'Tron Legacy'

Walt Disney Pictures har frigivet en række nye billeder fra den kommende film 'Tron Legacy', som er en fortsættelse til 'Tron'.

Tron Legacy's premiere er fastlagt

Walt Disney Pictures har afsløret at 'Tron Legacy' får premiere d. 17. december 2010.