Tornerose

Baggrund
Tornerose, klassiker nr. 16, blev det sidste eventyr der blev produceret i samarbejde med Walt Disney.
Tornerose, klassiker nr. 16, blev det sidste eventyr der blev produceret i samarbejde med Walt Disney.
 
File:Sleepingbeauty.jpg
 
FACTS:
Produktionsår: 1959
Premieredato: DK: 26. december 1959 - USA: 29. januar 1959
Instruktør: Clyde Geromini (Hovedinstruktør), Eric Larson, Les Clark & Wolfgang Reitherman
Selskab: Walt Disney Animation Studios 
Biografindtægt: Liste over indtægter på samtlige Disney- og Pixar-film
 
Tornerose tilbragte næsten hele 50'er årtiet i produktionen. Historiearbejdet begyndte i 1951, stemmerne blev lavet i 1952, animationsproduktionen var i gang fra 1953 indtil 1958, og filmens score, der delvist er bygget på Tchaikovsky ballet af samme navn, blev lavet i 1957 under komponering af George Bruns.
Filmen har en betydelig position i Disney animation som den sidste Disney-tegnefilm der bruger hånd-sværtet cels. For i Disney's næste klaissker, 101 Dalmatinere, begyndte man at burge xerografi, som er en teknik hvor tegnernes egen streger kan ses på lærdet. Før i tiden skulle stregerne nemlig tegnes over med enten blæk eller maling. Der blev faktisk eksperimenteret med xerografi under Tornerose. Reitherman brugte det på dragen, som en måde at forstørre og formindske dens størrelse. Men på grund af det primitive udstyr til rådighed, blev xerox-linjerne erstattet med den traditionelle blæk og maling.
 
Mens Disney's produktion-designer Ken Anderson stod for filmens overordnede udseende, var Disney-kunstneren Eyvind Earle ansvarlig for at lave filmen's farverige baggrunde. Walt Disney gav ham en betydelig frihed i udformningen af baggrunde og valg farver til filmen. Earle malede også de fleste af baggrundene selv. De omfattende malerier tog normalt syv til ti dage til at male, hvorimod en typisk animationsbaggrund kun tog en hverdag at fuldføre.
Walt's beslutning om at give Earle så meget af den kunstneriske frihed var ikke populært blandt de Disney-animatorer, som før havde haft en vis indflydelse på stillen af deres karakterer og indstillinger.
Eyvind Earle, sidder og arbejder på en af baggrundene til Tornerose.
 
Hovedinstruktøren, Clyde Geronimi, havde inden Tornerose's premiere været med til at insturere filmene Askepot, Alice i Eventyrland, Peter Pan og Lady og Vagabonden sammen med Wilfred Jackson og Hamilton Luske. Men denne gang fik Geronimi selskab af Disney's 'Old Men' Eric Larson, Les Clark og Wolfgang Reitherman. Sidst nævnte blev senere instruktør på mange af studiet's efterfølgende klassikere.
Nogen af Disney's største forfaftter skrev manuset til denne film. Blandt dem der lavede filmens skript kan der nævnes Winston Hibler, Ted Sears, Bill Peet og Ralph Wright.
Clyde Geronimi                         
 
Visse ideer til filmens manus er kasserede ideer fra Disney's tidligere eventyr. Det omfatter Malavia's tilfangetagelse af Prinsens, såvel som Prinsen's dristige flugt fra slottet. Walt Disney kasseres denne ide fra Snehvide og de syv små dværge, fordi hans kunstnere ikke var i stand til at tegne en menneskeligmand troværdig nok på det tidspunkt. Derfor blev ideen afvist, men anvendes i Tornerose.
En anden ide der kom til Torerose fra en anden film er fantasisekvensen af prinsen og prinsessen, der danser i skyerne. Denne ide blev overvejet, men droppet fra Askepot.
 
Walt Disney havde foreslået, at alle de tre gode feer skulle se ens ud, men animatorer Frank Thomas og Ollie Johnston protesterede og sagde, at tre identiske feer, ikke ville være spændende. Desuden indeholdt den oprindelige version syv feer i stedet for tre, da der er syv feer i historien's vigtigste reference i Charles Perrault's version. Det endelige resultat er dog blevet at der kom tre feer i filmen, dog med foreskellige udsender.
Ollie Johnston (siddende) og Frank Thomas arbejder på de gode feer.
Billedet er fra maj 1957.
 
Det oprindelige karakterdesign for Aurora blev lavet af Tom Oreb, der tegnede prinsessen efter de elegante, slanke træk fra skuespillerinden Audrey Hepburn. Aurora's ledende animator, Marc Davis, arbejde med Oreb at skærpe hendes funktioner og tøj.
Ligesom med mange andre Disney-tegnefilm, hyrede Walt Disney en skuespiller til at optræde i live-action-scener for at studere hvordan figurene bevæger sig. Skuespillerinden Helene Stanley udførte disse scener for prinsesse Aurora. Stanley gjorde den samme slags arbejde for Disney på karaktererne Askepot i filmen af samme navn og Anita i '101 Dalmatinere'.
Marc Davis viser her en færdig tegning af Prinsesse Auroa.
 
Her ses Helene Stanley som Tornerose fra en gammel 'Disneyland'-udsendelse.
 
Marc Davis animerede også filmens skurk Malavia. Hendes stemme, Eleanor Audley, havde tidligere arbejdet på Lady Tremaine (den onde stedmor i Askepot). Audley var også med til at lave nogle live-action sekvenser til begge disse karakter, der var med til at inspire animatorene. Danser Jane Fowler udførte også live-action sekvenser for Malavia.
Ollie Johnston og Frank Thomas har i deres bog, 'The Disney Villain', beskrive animeret Audley's stemme som "en vanskelig opgave, men også som en spændende en, der arbejder for at stemme spor med så meget antydning blandet med den hårde magt".
Da lydeffektmand Jim Macdonald skulle finde lyden af en drage's flammende ånde bad han den amerikanske hær om at sende ham nogle traningsfilm om flammekaster. Disse film gav ham lige præcis den lyd han ledte efter.
Her ses skuespillerinde Eleanor Audley, i fær med at lave live-action scener, som Malavia.
 
Efter flere års hårdt arbejde kom filmen endelig i biografen, nærmere bestemt d. 29. januar 1959.
Tornerose blev også den sidste Disney-tegnefilm i eventyr gernen, som Walt Disney var en del af. Den næste film fra Disney der var i eventyr geren blev 'Den Lille Havfrue'.
Under sin oprindelige udgivelse i 1959 indtjente filmen ca. 51 mio. $, og kostede et budget på 6 mio $. Tornerose blev mødt med blandede anmeldelser fra kritikerne, ofte med kritik for at have et langsomt tempo, og have for lidt karakter udvikling.
Ikke desto mindre har filmen klaret mosten og er i dag hyldet som en af de bedste animerede film nogensinde, takket være sine stiliserede mønstre malerier af Eyvind Earle, dens frodige musik og score af George Bruns og dens store widescreen-format og lydbilledets præsentation.
Filmen er senere blevet genudsendt i biograferne i 1970, 1979, 1986, 1993 og 1995.
Tornerose kom til Danmark den 26. december 1959.
 
Tornerose har ikke modtaget så mange priser. Men blandt de priser der endelig kom til var blandt andet en Oscar-nominering til komponist George Bruns for Bedste musik i en musical. Denne pris gik desværre til operaen 'Porgy og Bess'.
Det blev også til en Grammy nominering for Bedste soundtrack album, original cast - film eller TV.
I 1980 blev det til en Young Artist nominering for Bedste musikalsk underholdning for unge - TV eller film.
 
Her ses filmen's sang 'Once upon a dream' i orginalversion.
 
Originale stemmer
Mary Costa : Prinsesse Auroa/Tornerose
Bill Shirley : Prins Phillip
Taylor Holmes : Kong Stefan
Eleanor Audley : Malavia
Bill Thompson : Kong Hubert
Marvin Miller : Fortælleren
Verna Felton : Flora
Barbara Jo Allen : Fauna
Barbara Luddy : Magsvejr
Candy Candido : Malavia's håndlangere
Pinto Colvig : Malavia's håndlangere
Bob Amsberry : Malavia's håndlangere
Dallas McKennon : Uglen
 
Danske stemmer
Ellen Winther Lembourn : Prinsesse Aurora/Tornerose
Preben Uglebjerg : Prins Phillip
Ove Sprogøe : Kong Stefan
Berthe Qvistgaard : Malavia
Bjørn Puggaard-Müller : Kong Hubert
Henning Mouritzen : Fortælleren
Ellen Gottschalch : Flora
Inge Ketti : Fauna
Kirsten Rolffes : Magsvejr

Kommentarer er midlertidigt deaktiveret.
Læs også

Snehvide og de Syv Små Dværge

Walt Disney's 1. klassiker, Snehvide og de Syv Små Dværge, er i dag kendt for at være et af hans største mesterværker nogensinde.

Junglebogen

Walt Disneys 19. klassiker, Junglebogen, skulle vise sig at blive den sidste film han personligt var med til at producere.

Tarzan

Tarzan, den 37. klassiker, blev den sidste film som i dag er er del af Disneys 2. guldalder.

Pinocchio

Walt Disneys 2. klassiker, Pinocchio, er siden sin premiere blevet en af de mest elskede tegnefilm gennem historien.

101 Dalmatinere

Walt Disney's 17. klassiker, 101 Dalmatinere, blev den første tegnefilm som brugte xerografi-teknikken.

Sværdet i Stenen

Walt Disney's 18. klassiker, Sværdet i Stenen, er kendt for at være en af Disney's sjoveste tegnefilm.